Výživa předškolních dětí (3-6 let)

Důležité je dětem nabízet přirozenou pestrou stravu z rostlinných i živočišných zdrojů. Alternativní výživové směry jako je vegetariánství a veganství u dětí nedoporučujeme. Důvodem je, že strava z pouze rostlinných zdrojů neobsahuje všechny životně důležité látky, které jsou pro správný vývoj dětského organismu nezbytné. Doplňky stravy pestrou plnohodnotnou stravu nikdy nenahradí.

 

Doporučený denní příjem základních živin

Bílkoviny

Pro správný růst a vývoj dětí je důležitý vyšší příjem bílkovin (na kg hmotnosti) než je potřeba u dospělých. Plnohodnotné bílkoviny lze získat z živočišných zdrojů (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce). Bílkoviny se vyskytují i v rostlinných zdrojích, zejména v luštěninách, v menší míře i v obilovinách. Doporučený příjem (dle WHO) živočišných bílkovin je 50-70 %, rostlinných tedy 30-50 % z celkového příjmu bílkovin.

Věk dítěte Chlapec Dívka
3 roky 14 g/den 13 g/den
4-6 let 18 g/den 17 g/den

 

Tuky

V předškolním věku potřebují děti vyšší množství tuku na kg hmotnosti než dospělí. Není nutné hlídat hladinu cholesterolu v potravinách. Na co je dobré si dát pozor je složení tuků. Rostlinné oleje by měly převažovat nad živočišnými v poměru 2:1 ve prospěch rostlinných olejů.

Věk dítěte % celkového energetického příjmu
3 roky 30–40
4-6 let 30–35

 

Sacharidy

Sacharidy společně s tuky hrají nejdůležitější roli při pokrytí energetické potřeby. Mezi ně patří jednoduché cukry (glukóza, fruktóza, sacharóza – řepný, třtinový cukr, sladké sirupy (javorový, agávový, datlový atd.)) a cukry složené (polysacharidy – škrob). Důležité je jednoduché cukry omezovat, a naopak přijímat cukry složené (pečivo, těstoviny, rýže, bulgur, kuskus atd.).

Plnohodnotnou smíšenou stravou děti obdrží ze sacharidů asi 50 % celkové energie.

 

Výživová doporučení u předškolních dětí

Denní porce jídla by měla být rozdělena do 3 větších jídel a 2 menších svačin.

 

Jídlo Věk 2-3 roky Věk 4-6 let Poznámky
Velikost porce Počet porcí Velikost porce Počet porcí
Mléko a mléčné výrobky ½ hrnečku (125 ml) 4-5 ½-3/4 hrnečku (125-180 ml) 3-4 ½ hrnečku mléka = 15-20 g sýru = ½ hrnečku jogurtu
Maso, drůbež, ryby 30-60 g 2 30-60 g 2 30 g masa může být nahrazeno: 1 vajíčkem, 4-5 lžícemi vařených luštěnin
Ovoce a zelenina sevřená pěst dítěte 4 (2 porce ovoce, 2 porce zeleniny) sevřená pěst dítěte 4 (2 porce ovoce, 2 porce zeleniny) 2 porce ovoce a zeleniny by měly být v syrové formě*
Pečivo a obiloviny ½-1 krajíc chleba

¼-1/2 hrnečku vařených obilovin

3-4 1 krajíc chleba

½ hrnečku vařených obilovin

3-4 Jeden krajíc chleba může být nahrazen ½ hrnečkem vařených těstovin nebo rýže

* Syrová zelenina se nesmí podávat dětem, které neumí ještě dobře žvýkat.

 

  • Celozrnné pečivo zařazujte postupně, ale omezeně – maximálně 8x do měsíce.
  • Sledujte pitný režim (pro tento věk je nezbytný příjem přibližně 1 l tekutin denně).
  • Nevhodné je nadměrné solení, používání ostrého a pálivého koření a uzenin.

 

Ukázka jídelníčku
  • Snídaně: pečivo nebo cereálie + mléko či mléčný výrobek + ovoce nebo zelenina. Jakákoliv snídaně je lepší než žádná!
  • Přesnídávka: pečivo + jogurt, pečivo + tvarohová nebo jiná pomazánka + vždy navíc ovoce nebo zelenina.
  • Oběd: zeleninová polévka, maso (nebo ryba či luštěniny) + příloha + zeleninová obloha nebo salát.
  • Svačina: kaše, tvarohy, jogurty, domácí moučník + opět vždy ovoce nebo zelenina.
  • Večeře: sýr + pečivo + zelenina nebo ovoce

 

Technologická úprava pokrmů

Vhodné úpravy pokrmů: vaření, dušení, zapékání.

Nevhodné úpravy pokrmů: smažení, fritování, grilování.

Podrobnější doporučení pro přípravu pokrmů naleznete ZDE.