Strava předškoláka

Česká republika přistoupila k doporučeným denním dávkám důležitých živin pod zkratkou DACH, které vytvořila Společnost pro výživu středoevropských zemí. Touto nornou se řídí jídelníčky předškolních dětí v Německu, v Rakousku a ve Švýcarsku.

Strava předškolních dětí

Jídelníček dítěte by měl respektovat postupný přechod výživy kojenců, batolat, dětí předškolního a školního věku až k výživě adolescentů a dospělých. Pro přípravu pokrmů volit vaření, dušení a zapékání. Při smažení a grilování vznikají ve větší míře toxické látky, zejména u potravin s vyšším podílem živočišných bílkovin (maso, ryby). Při smažení a fritování pokrmů dochází i ke zvýšenému příjmu tuků z konzumovaných potravin. Postupně by si dítě mělo zvykat na různé druhy zeleniny zejména v salátech, s přídavkem vhodného rostlinného oleje (řepkového, olivového). Je vhodné i rozšiřovat druhy zeleninových a luštěninových pokrmů.

Předškolní děti 3-6 let

Děti v tomto období života intenzivně rostou, proto potřebují dostatek mléka a mléčných výrobků, které obsahují vápník, kvalitní bílkoviny a tuky. Většinou tři jídla dne mívají v mateřské školce. Je vhodné se dětí ptát, co skutečně přes den snědly a domácí stravou doplnit to, čeho byl nedostatek, nebo dítěti nechutnalo.

  • Denní porce jídla by měla být rozdělena do 5-6 dávek (3 větší jídla, 2-3 svačinky)
  • Denně by dítě mělo mít 3-4 porce mléka a mléčných výrobků (jogurt, kefír, sýr)
  • Strava dne by měla obsahovat 4 porce zeleniny a ovoce (alespoň 2 porce v syrové formě)
  • Chleba a obiloviny by měly být rozděleny do 3-4 porcí za den (postupně zařazovat celozrnné výrobky)
  • Sledujeme pitný režim – pro tento věk kolem 1 l tekutin za den

Do jídelníčku bychom měli zařazovat luštěniny, solit velmi málo, vynechávat ostré a pálivé koření, uzeniny. Vhodné je zařadit bylinky do kulinářských úprav.

Mladší školáci 7-10 let

 Mladší školáci už rostou pomaleji. Méně se tedy navyšuje příjem energie než v předchozím období. Většinou už děti mívají jen oběd ve školní jídelně a zbývající jídlo dne ovlivňují rodiče. Pokud je možnost vybírat v jídelně z více jídel, pomáhejte mu s výběrem co nejzdravějších jídel. Začíná se více lišit příjem chlapců a dívek, sportovců a neaktivních. Denní strava by měla být rozdělena do 5-6 porcí za den a měla by obsahovat:

  • V každé porci obiloviny – pečivo, rýži, těstoviny (s preferencí celozrnných výrobků)
  • 3-5 porcí zeleniny a ovoce
  • 2-3 porce mléka a mléčných výrobků
  • 1-2 porce masa (nezapomínat na ryby a drůbež)
  • Vejce nebo rostlinné produkty s obsahem kvalitní bílkoviny (luštěniny)
  • Vypít by měly děti 1,5-2 litry za den
  • Džusy a limonády by měly být ředěny vodou

 Alternativní výživa

Vhodně vedená lakto-ovo-vegetariánská dieta může zajistit zdravý růst a vývoj dítěte. Je však omezující v možnostech výživy dítěte.

Z alternativní výživy nelze doporučit veganství, frutariánství, ani jiné extrémní výživové směry, které nezajišťují dostatečný příjem životně důležitých živin pro růst a vývoj dětského organismu.