Rodina a její vliv

Dítě se v předškolním věku učí hlavně nápodobou z rodiny. Je tomu tak i u výživových návyků a zvyklostí, které má rodina a ty pak tvoří základ vlastních stravovacích návyků a ovlivňují dítě na celý život.

Kladný vliv

  • Společné stolování

Dítě má svou stoličku a místo u stolu. Společná jídla se odehrávají výhradně tam.

  • Pravidelnost v jídle

Jídlo dne je rozděleno do 5-6 porcí, nedělají se delší přestávky než 3 hodiny.

  • Velikost porce jídla

Množství jídla je přiměřené věku i aktivitám dítěte během dne.

  • Zájem rodičů o výživu

Čím více rodiče vědí o správné skladbě jídelníčku, tím lepší je i strava předškoláka.

 

Záporný vliv

  • Nejíme společně

Členové rodiny jedí v různých částech bytu a nesejdou se u stolu, každý jí po návratu domů a ne společně.

  • Další činnosti prováděné u jídla

Pokud rodič s jídlem sedí u počítače, nemůžeme po dítěti chtít, aby odložilo svůj tablet či telefon.

  • Nepravidelnost v jídle

Dělají se dlouhé pauzy mezi jídly nebo naopak dítě jí kontinuálně – při hře, na procházce.

  • Přejídání se

Nevhodné jsou soutěže - kdo sní více knedlíků, ale i rodičovské komentáře typu – “To jsem se naprásknul, musím si jít odpočinout.”

  • Zdravá strava rodičů, ale nečinit si s dítětem násilí

Rodič dovolí dítěti  jíst co chce, hlavně ať neprotestuje.

  • Prarodiče

Někdy babičky kazí vnoučata nevhodnými jídly a sladkostmi se slovy – “Oni ti doma nic nedají, tak se u babičky pořádně najez.”

  • Za to může genetika

Schovávání nevhodných stravovacích návyků a nepravd za genetiku.

“Když já jsem tlustá, tak to máš v genech a s tím nic neuděláš.”

  • Nespokojené dítě je utěšováno jídlem

Dítě se naučí, že jakákoli životní nespokojenost se řeší jídlem.

  • Extrémní a kategorický přístup

“Nepůjdeš od stolu, dokud to nesníš.” -   Dítě si pojí s jídlem negativní pocity.