Pitný režim

Co pít?

Hlavně obyčejnou, neperlivou vodu. Vhodnými doplňky v pitném režimu jsou ředěné džusy, kvalitní ovocné šťávy, ovocné čaje a případně dětské bylinkové čaje. Všechny nápoje by měly být co nejméně slazené.

Kolik toho vypít?

Denní dávka nápojů pro děti ve věku 4-7 let je cca 1 litr. Pít je vhodné v malých dávkách a častěji. Přesné množství je možné zjistit následujícím výpočtem:

75 * hmotnost dítěte (kg) = denní dávka nápojů v ml

Co nepít ?

O tom, že i kolové nápoje a různé limonády jsou rovněž velice nevhodné něco tušíme, ale často nevím proč.
Důvodů je několik, ale mezi ty hlavní patří:
• Některé kolové nápoje a limonády obsahují kyselinu fosforečnou, která na sebe váže vápník, tolik potřebný pro stavbu kostí.
• velice vysoký obsah cukru v těchto nápojích

Tyto nápoje žízeň neuhasí a nepřispívají k pitnému režimu. Naopak působí negativně na vývoj dětského organizmu a podporují vznik dětské obezity.

„Předškolní věk je nejvhodnějším obdobím k seznámení dítěte se zásadami správného pitného režimu“

Jak je to s mlékem?

Dostatečná dávka mléka a mléčných výrobků je nedílnou součástí jídelníčku dítěte. Dítě ve věku 4-6 let má vypít denně cca 400 - 500 ml mléka ve 3-4 denních dávkách. Jednu denní dávku mléka můžeme nahradit jogurtem, ochuceným tvarohem, čerstvým sýrem typu žervé, případně tvrdým sýrem. Pokud jsou mléčné výrobky ochucené, neměly by být sladké. Mléko a mléčné výrobky jsou nejlepším zdrojem vápníku pro organizmus. Vápník je klíčovým prvkem při stavbě kostí. Je dobré vědět, že mléko se do pitného režimu nepočítá, z pohledu výživy se totiž nejedná o nápoj, ale o potravinu.

Mýty o mléku:

Jedním z často uváděných mýtů je, že mléko zahleňuje. Toto nepodložené tvrzení je možné někdy slyšet dokonce i v ordinacích pediatrů. Neexistuje žádná studie, žádné prokazatelné výsledky, které by tuto teorii potvrdily.
Jedinou reálnou zdravotní komplikací související s mlékem je laktózová intolerance, případně ještě daleko vzácnější alergie na mléčné bílkoviny.